O POEZJI I NIE TYLKO część 2 I . LEGENDY MŁODEJ POLSKI. Legendy Młodej Polski żyją i są wciąż obecne, jak nie możemy napisać i my, że nasze utwory są podobne w jednym obrazie do tunelu …
Andrzej Feret ·
21 kwietnia 2020 ·
nisza krytycznoliteracka ·
O POEZJI I NIE TYLKO część 1 I. Intelektualnej, czyli rozumnej poezji autorów przeciwstawiona zostaje w dzisiejszym czasie ograniczona do wiersza dyskursywnego czyli wiersza zbudowanego z…
Andrzej Feret ·
5 kwietnia 2020 ·
nisza krytycznoliteracka ·
29 i 30 stycznia oraz 1 lutego o godz. 19.00, a także 13 lutego (godz. 20.00) i 14 lutego (godz. 18.30) w Sali Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego grany będzie spektakl TAZM Milczenie…
Justyna Elżbieta Barańska ·
23 stycznia 2016 ·
nisza krytycznoliteracka ·
Świat istot ujarzmionych, osamotnionych i ociężałych, przytłoczonych przez uwewnętrzniony przymus nabywania.
Z debiutanckiego tomiku Rafała Różewicza Produkt placement wyłania się wizja teraźniejszości, w której centrum stoi jednostka uwikłana w dyskurs medialny, reklamowy, historyczny i…
Raz jeszcze o tomiku Product plecement Rafała Różewicza, który został nominowany do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius 2015 w kategorii Debiut roku . Nieliczni z nas usiłują…
kresowiak ·
17 kwietnia 2015 ·
nisza krytycznoliteracka ·
Najnowsza polska poezja nie składa się z samych Rafałów, jednak ich silna reprezentacja w Niszy Krytycznoliterackiej rzuca się w oczy: najpierw rozmawialiśmy o Rafale Gawinie, ostatnio zaś o…
Rozmowa z Rafałem Krausem, autorem "Pamiętnika z powstania", debiutu poetyckiego omawianego w tej edycji Niszy Krytycznoliterackiej.
Marcin Sierszyński: Powstanie w Warszawie odbyło się 15 września 2008 roku. Były Gwałty, modlitwy , widziałeś pięści zaciśnięte jak Palestyna i opozycję większą niż Solidarność .…
Marcin Sierszyński ·
21 sierpnia 2014 ·
nisza krytycznoliteracka ·
Trzecia i ostatnia recenzja zwieńczająca projekt Niszy Krytycznoliterackiej.
W eseju zatytułowanym Polska poezja uników Igor Stokfiszewski, dziwiąc się nieobecności poezji w publicznych dyskusjach na temat literatury, pisał: Jeśli chcemy, by poezja na powrót stała…
dominika ciechanowicz ·
20 sierpnia 2014 ·
nisza krytycznoliteracka ·
Druga recenzja zamykająca aktualny projekt Niszy Krytycznoliterackiej.
Lata dziewięćdziesiąte to czasy, w których underground stał się mainstreamem, a kicz nabrał nowego znaczenia, zupełnie jak puszki zupy Campbell w erze Warhola. Z podziemia wychodzili…
Ewelina Pacławska ·
19 sierpnia 2014 ·
nisza krytycznoliteracka ·
Myśli krzepną, krew ciemnieje. Kapitał ma granice nieskończone. Poeci zostają w podziemiu, powierzchnia wody wytrąca garść odchodów. Pleśń obnaża. Farby. Rafał Krause, Farby, tapety,…
Łukasz Wróblewski ·
18 sierpnia 2014 ·
nisza krytycznoliteracka ·
Każde powstanie ma swoich poetów. A poeta pamięta.
Czytelniczki i czytelnicy, kojarzycie termin poe-konomii? Już widzimy te skonfundowane twarze. Nic nie szkodzi, po to tu jesteśmy aby termin wam przybliżyć i od razu nad nim podyskutować.…
Z Maciejem Tarankiem rozmawiał Marcin Sierszyński.
Marcin Sierszyński: Nie wiem, czy zgodziłbyś się ze mną, ale pierwsze skojarzenie jakie nasuwa się w związku z twoją poezją, to doświadczenie pokoleniowe. Piszesz: oglądałem pokemony,…
Marcin Sierszyński ·
7 marca 2014 ·
nisza krytycznoliteracka ·
1 komentarz
Cieszę się, że głos Taranka skłonił mnie do tych przemyśleń, które jednak nie potrafią ułożyć się w pełnię. Wynika to chyba z tego, że nie miałam wobec niego szczególnych wymagań – tak jak teraz jest, jest dobrze.
Martyna Daszyńska ·
6 marca 2014 ·
nisza krytycznoliteracka ·
W tomie znajdą się i gorsze teksty, nasiąknięte manierą o której była mowa wcześniej - stąd podejrzewałam autora o zajęcie wakatu nowego hochsztaplera. Znacznie więcej jest jednak wierszy Tarankowych - digital czy figure, dzięki którym chcę czytać poetę jutro i za dziesięć lat, czekając co z tego wyniknie.
kresowiak ·
5 marca 2014 ·
nisza krytycznoliteracka ·
Zamiast trawić język, podmiot oddaje się dzikiej grze z językiem, w której stawką jest wolność. Język jako twór bez gotowego znaczenia, jako czysta potencja staje się przeznaczeniem podmiotu umykającemu gramatyce. Poezja to triumf krzyku – przejawu desperacji, ale i momentów pozornego zwycięstwa nad lingwalną opresją.
Łukasz Wróblewski ·
4 marca 2014 ·
nisza krytycznoliteracka ·
Czytelniczki i czytelnicy poezji wszelkiej maści, łączcie się ponownie! Po wystarczająco już długiej przerwie od Niszy Krytycznoliterackiej wracamy naładowani nową energią. Wykorzystamy…
Powróćmy do korzeni - do poetyckiej mądrości przywracającej wiarę w wartości. Opisującej świat prosty, poukładany, a jednak pełen zaskakujących obserwacji.
Poezja Autorki, jest nie tylko przedstawieniem obrazów, jest również drogą życia. Droga ta przecina się z innymi, w różnych kierunkach, które właśnie ma odkryć sam czytelnik. Pociąga…
Nigdy nie czułem przymusu pisania. Wiesz, mój mózg jest poważnie upośledzony jeżeli chodzi o percepcje przymusu. To wielkie nieszczęście.
Paulina W.: Jesteś rozpoznawalny w sieci jako autor rewelacyjnej poezji tak określa cię wielu bywalców sieciowych salonów. Nawet debiutanckie opowiadania ująłeś w poetycką klamrę, dlaczego …
Zbiór opowiadań "Czereśnie prosto z drzewa" jest jak lampka wytrawnego, dobrego wina, choć świeżego rocznika. Mam nadzieję, że nie skończy się na tej jednej książce, bo mam poważnie rozbudzony apetyt na więcej.
Czy to myśli kogoś, kto jeszcze nie dostał w twarz od życia? Czy przemyślenia sfrustrowanego mężczyzny siedzącego przy 0,7 literackiego natchnienia? O debiucie Karola Ketzera.
Karol Ketzer popełnił opowiadania sprzeczne. Do pewnego momentu wydaje się, że będą to teksty o uczuciach lub chociażby trochę pozytywne, jednak zakończenie każdego z opowiadań niszczy…
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.