Literatura

Circulum [Ze śmietnika form niepoetyckich] (wiersz)

Clifford Geertz

człowiek od zawsze chciał stać w centrum wszechświata,

pragnąc ontologicznej różnicy hermeneutycznego stawania się,

a wynalezienie genialnego Wahadła Foucaulta podtrzymało

niewzruszalny topos hieros – preantyczny oral state of mind,

 

dzięki któremu Ziemia połyka miliardy ton celulozy rocznie,

zjadając przy tym przeuroczo swój ogon,

dlatego też ciężko stwierdzić, czy biopoeotologiczna analiza

rzeczywiście,

ma

tutaj

coś

do

zagadania,

 

bo na dobrze płatnym kanale cyfrowej inter-national demo-graphic,

też można obserwować, jak zmienia się pojęcie człowieczeństwa

uwikłanego w pansemiotyczny świat szorstkiego kampu powierzchowności,

która boi się cytować samą siebie, mając nagłe ataki lęków przed wpływem,

 

gdzieś na dusznej polanie tropikalnej, w trzeciej klasie życia dla niepalących

toczą ją słodkawe ugryzienia oswojonych moskitów


fatalny 1 głos
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować i oceniać teksty
Zaloguj się Nie masz konta?   Zarejestruj się
Mithril
Mithril 17 kwietnia 2013, 21:06
jest stek ślinojęzykowy na potrzebę jedności Mozambiku............................a "wiersz" gdzie?
Clifford Geertz 17 kwietnia 2013, 21:13
wiersz jest tam, gdzie close reading ze zrozumieniem.
Clifford Geertz 17 kwietnia 2013, 21:19
W ogóle nie rozumiem tego upraszczającego totalizowania: coś jest wierszem - coś nie jest wierszem. Czasy poetyk normatywnych dawno minęły :)
Mithril
Mithril 17 kwietnia 2013, 21:34
ależ naturalnie - stan albionizacji, co poniektórym odbiera rozum oraz proste pisanie, gdzie "rozumienie", a raczej jego brak, zarzuca się czytelnikowi, choć problem tkwi w aŁtoże przesłownikowanych kocopołów
Mithril
Mithril 17 kwietnia 2013, 21:37
"Czasy poetyk normatywnych dawno minęły :)"

kolejny reformator - was w promocji dodają do "Heppy Meal"?
+plus mechanik tomek zimakowski
+plus mechanik tomek zimakowski 17 kwietnia 2013, 23:51
... bo centrum , a szczyt - to dwie piramidalnie różne - choć czasami trudno rozróżnialne - rzeczy .
Ale moda na Marię Janion i "Transgresje" niesie pewną nadzieję - na pozytywną ewaluację dyskursu , w duchu liberalizacji , ekwalizacji i fraternizacji , o !

... faktycznie to pomiędzy "ontologiczną różnica" /a czemu nie sumą ?/ a "hermeneutycznym stawaniem" /a czemu nie 'happeningiem'/ zabrakło krótkiego , acz znacznego słówka : "od" . :p
Paulina Wielbicka
Paulina Wielbicka 18 kwietnia 2013, 08:58
przesłownikowany. Są bardzo ciekawe momenty, tyle tylko, że użyte terminy zamiat pełnić w tekście jakąś funkcję są zapychaczami treści.
Clifford Geertz 18 kwietnia 2013, 10:20
Tomek: "ontologiczna różnica" jest dlatego, że to, co odróżnia człowieka od Innego, pozwala człowiekowi na "stawianie się" [upodmiotowienie], czyli konstruowanie tożsamości na zasadzie "różnicy" (można by o tożsamości powiedzieć, że jest "sumą różnic", bo coś [lub ktoś] w ogóle jest czymś o ile możemy odróżnić to [lub kogoś] od czegoś innego. "To, co odróżnia dany znak, jest tym, co go stanowi". Janion prowadziła swoje seminarium ("Transgresje") ponad 30 lat temu, więc nie wiem, czy nadal jest na nią moda. Teraz triumfy święcą czasy "Czarnego nurtu" ;]

Mithril: problem tkwi w tym, że musiałbyś wiedzieć: współpraca z wierszem polega na dynamicznym doświadczeniu wnoszenia i wynoszenia znaczenia z i do tekstu.
Najłatwiej jest nazwać coś "kocopołem", gdy się tego nie rozumie.
Na korepetycjach z matematyki też łamałeś ołówki, kiedy nie mogłeś rozgryźć równania z dwoma niewiadomymi;>? Pamiętaj - poezja w dzisiejszych czasach to bestia sprzęgniętych ze sobą interfejsów. Jeśli wolisz kwiatki św. Franciszka - free way.

Paulina: nie zgodzę się z tym, że użyte terminy są "zapychaczami treści" - każdy termin ma swoje miejsce w tym tekście, czyniąc z niego zwartą strukturę sensu. Wystarczy trochę nad nim posiedzieć, ale to zadanie dla chętnych.

Dziękuję za słowa, pozdrawiam i zachęcam do dalszego wygrzebywania ze śmietnika ;)
+plus mechanik tomek zimakowski
+plus mechanik tomek zimakowski 19 kwietnia 2013, 01:50
"Suma różnic" /"suma'' jak "summa" :D/ - ciekawie powiedziane . Czyli - tak czy inaczej - konieczne odejście w to , co osobiste , a nawet - osobnicze - po to ,
aby móc dalej doskonalić to , co wspólne ,
poszukiwać tej "nadświadomości" , czy jak jeszcze inaczej to "monstrum" zwać .
Marię Janion lansuje ostatnio "Krytyka Polityczna" . Od strony osobistych przeżyć .
Twórczość M. J. była znana i wcześniej , ale dosyć niewielu osobom .
Na seminariom w 1981 roku oczywiście nie byłem , bo miałem wtedy 11 czy 12 lat .
Póżniej się z tym zapoznałem .
Jeden "odcinek" cyklu "Transgresje" chyba jeszcze gdzieś tam mam .
Chyba "Osoby'' albo "Dzieci" . Resztę pamiętam , jak przez mgłę .
Mithril
Mithril 19 kwietnia 2013, 15:13
"Mithril: problem tkwi w tym, że musiałbyś wiedzieć: współpraca z wierszem polega na dynamicznym doświadczeniu wnoszenia i wynoszenia znaczenia z i do tekstu.
Najłatwiej jest nazwać coś "kocopołem", gdy się tego nie rozumie.
Na korepetycjach z matematyki też łamałeś ołówki, kiedy nie mogłeś rozgryźć równania z dwoma niewiadomymi;>? Pamiętaj - poezja w dzisiejszych czasach to bestia sprzęgniętych ze sobą interfejsów. Jeśli wolisz kwiatki św. Franciszka - free way.'

nie ma to jak budowanie kwaśnych "usystematyzowanych" teorii na pierdołach, w które samemu się wierzy i ten kit próbuje się wcisnąć innym pod pseudointelektualnym bełkotem, gdzie brednia pozostanie brednią..!

kocopoł jak gniot - jest poza komentarzami zwłaszcza merytorycznymi
Clifford Geertz 19 kwietnia 2013, 21:48
Mithril: te "kwaśne teorie" nie są wcale teoriami (ale nie podejmę się wytłumaczenia ci tego) Powiedz, że nie umiesz się przyznać do braku zrozumienia banalnego zdania o interpretowaniu tekstów. Nikt nie zmusza, ale wyjście z takim agonem ośmieszasz sam siebie. Nb. odsyłam do: Markowski, Nycz, Eagleton, Derrida, de Man, Hillis Miller, Ulicka, Burzyńska, Mitchell, Said i mogę tak do rana, uwierz mi: mylisz się.
Usunięto 1 komentarz
przysłano: 17 kwietnia 2013 (historia)

Inne teksty autora

Structural emotion
Clifford Geertz
Xenocrate
Clifford Geertz
Dekonstrukcjonistom
Clifford Geertz
Neurolingwistyka
Clifford Geertz

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca