Namaściłam cię

Marta

 

na ołtarzu przeznaczenia

kiedy złożyłaś sześćdziesiąt  sześć

swoich oddechów

 

pożegnaniem odliczałam

świętojańskie anioły

 

przemycały

przez granicę nowego testamentu

twój ostatni oddech

 

wtedy zadusiłaś się

powietrzem moich płuc

apokaliptycznego spełnienia

 

i końcem mojego świata

 

 

Marta
Marta
Wiersz · 24 sierpnia 2010
anonim
  • Rita
    Smutny, ale bdb Marto.

    pozdrawiam

    · Zgłoś · 14 lat
  • Joanna Krzepina
    kurcze, dla mnie za dużo tu tzw. podniosłości. rozpoczynasz od metafory dopełniaczowej, co jest zabiegiem nieszczególnym. dopełniaczowe takie są już, że trzeba wiele wyczucia, by nie wiało patosem. później granica nowego testamentu, apokaliptyczne spełnienie - karkołomne.
    666 strasznie dosłowne i prowadzi w niby straszne, a tak naprawdę dosyć tanie klimaty.
    jak na moje nietrafione.
    pozdrawiam

    · Zgłoś · 14 lat
  • Marta
    cóż - karkołomny temat niesie ryzyko niepowodzenia
    mogłoby być 665 oddechów ( nie było intencją straszenie )
    wiersz jest osobistym przeżyciem bycia przy śmierci najbliższej osoby i mojego odliczania każdego jej oddechu.- zastnowię się, może zmienie tę liczbę ..
    dziękując za szczery i szeroki komentarz
    pozdrawiam

    · Zgłoś · 14 lat
  • anonim
    Anonimowy Użytkownik
    Przez swoją sybolike wymowny!

    · Zgłoś · 14 lat
  • Marta
    dziękuję - Marz, Rito, Figo i Tobie Melody - Madeleine B.

    · Zgłoś · 14 lat
  • Jacek
    "na ołtarzu przeznaczenia
    kiedy złożyłaś sześćdziesiąt sześć
    swoich oddechów

    pożegnaniem odliczałam
    świętojańskie anioły" Bardzo sztucznie brzmi ten fragment, Marto. Jest skłębiony składniowo, obarczony brzydką metaforą dopełniaczową, zużytymi rekwizytami (patrz: ołtarz + przeznaczenie)

    "sześćdziesiąt sześć" zbyt bezpośrednia symbolika- tak myślę.

    "przemycały
    przez granicę nowego testamentu
    twój ostatni oddech" To mi się podoba.

    "wtedy zadusiłaś się
    powietrzem moich płuc
    apokaliptycznego spełnienia

    i końcem mojego świata" Dokładnie takie same uwagi, jak w przypadku pierwszej części.

    Musisz unikać patosu, bo choć się starasz, to i tak wystaje z tekstu. Patos nie jest zły, ale musi być używany z dużym wyczuciem i sporą odpowiedzialnością twórczą. Dla mnie ten tekst jest troszkę za słaby.

    · Zgłoś · 14 lat
  • Marta
    Drogi Jacku, Twój komentrz zaprosił mnie do głebszej refleksji , głównie, mojej intencji przedstawienia własnie w taki wzynosły sposób , obrazu uczuć i przemyśleń, związanych ze smiercią najbliższej mi osoby. Było to dla mnie wydarzeniem "apokaliptycznym'.a wiec i ton jak i styl przekazu podkresliła podnosłość tematu. Zgadzam sie wiec, że patos był trudny do uniknięcia, ale wydaje mi się, że wiersz jako całość nie razi sztucznoscią , a np górnolotny wers "świętojańskie anioły" ,łączy sie z apokalipsą Sw Jana , w ostaniej ksiedzie Nowego testamentu .. stąd też nawiązanie do ostatniego oddechu..
    Bardzo lubię temat śmieci, co jest widoczne w innych moich wierszach, a tutaj przedstawiłam to w taki , no, ryzykowny , sposób. Zabrakło NIE -dopełniaczowych pieknych czy mądrych metafor , ale trudno, narazie mnie stać tylko na tyle. I trudno jest odpowiedziec na ten komentarz, za który bardzo dziękuję. Pozdrawim

    · Zgłoś · 14 lat
  • Jacek
    Marto, cieszę się, że poruszyłaś ten temat:) Ja też uwielbiam tematykę eschatologiczną i to właśnie szczególnie tę przepuszczoną przez pryzmat tradycji judeochrześcijańskiej. Pielęgnuj to zainteresowanie, bo jest doskonałym "pretekstem" do czynienia poezji.

    Nie chcę wnikać w sedno znaczeniowe tekstu, bo to Twoje osobiste sprawy, a ja nie jestem Bogiem, żeby cokolwiek ci na ten temat powiedzieć.

    Co do patosu, to tak, masz rację, nie wylewa się z wiersza, ale jest tego bardzo bliski. Należy sobie zadać pytanie, czy w sytuacjach "wzniosłych" rzeczywiście myślimy wzniośle? Pewne wydarzenia krańcowe są tak samo ludzkie jak i inne. Patos, nie oszukujmy się, jest środkiem, często zbędnej, hiperbolizacji. Nie wolno jednak zupełnie negować tego stylu wypowiedzi. Użyty właściwie, a istnieje ku temu szerokie spectrum środków stylistycznych i nie tylko stylistycznych, stanowi miażdżącą broń poetycką. Patos jest, wbrew pozorom, bardzo subtelny i wysublimowany. Trzeba go bardzo ugłaskać i ułaskawić, oswoić się z nim. Co do tego, co mówiłem wcześniej. Często zdarza się, że wzniosłość stylu łączona jest z wątkami kulturowymi. Poruszyłem ten temat wcześniej, bo te powiązania w tym wierszu są zamknięte i, niestety, ograne. Janowy oniryzm Apokalipsy poszedł w niepamięć na rzecz zebrania znaczeń z samego wierzchu- tak to odczuwam, ale zaznaczam, że jest to tylko moje zdanie,a Ty, oczywiście, masz prawo do odmiennego. Szczerze mówiąc nawet na to liczę. Polemika z eschatologicznym podtekstem na wywrocie- aż się łezka w oku kręci:)

    · Zgłoś · 14 lat
  • Justyna D. Barańska
    tutaj pozosyaję bez zdania, bo w ogóle nie w moich klimatach.

    · Zgłoś · 14 lat
  • Marta
    "Janowy oniryzm Apokalipsy poszedł w niepamięć." ... tak.. zgadzam się
    oniryczny sposob obrazowania wizji końca świata , przez Sw Jana, chyba nie jest podważany czy nawet dyskutowany w teologii chrześcijańskiej
    .A na polu literatury - ? Nie wiem ..czy Wizję Apokalipsy można wogóle zaliczyć , lub rozpatrywać jako utwór literacki ? Polska literatura filozoficzno teologiczna i w niej eschatologia -przynosi na myśl raczej pisma, wykłady np prof.ks Lucjana Baltera, niż literaturę piękną...
    W konwencji onirycznej tworzyli poeci zwiazani z katasrofizmem ..miedzy innymi mój ukochany Baczyński..
    Ja myślę ,że poprostu sama egzystencja człowieka chrześcijaninia jest - eschatologiczna ...bo ŚMIERĆ jest ostateczną rzeczą każdego człowieka .
    Szaleństwo, wizja czy melancholia ..to też lubiane przeze mnie motywy i tematy, o charakterze onirycznym ..choc nie jestem psychologiem ani z radio Maryja.
    Drogi Jacku, nie myśłałam, że kiedykolwiek odważę się napisać dłuższy komentarz , nie mówiąc, o dołączeniu się do dyskusji na wywrocie i to do tego z "podtekstem " .
    Pozdrawiam serdecznie

    · Zgłoś · 14 lat
Wszystkie komentarze